دسته‌بندی نشده

سوییچ سیسکو چیست و چگونه کار می کند؟

سوییچ های مدیریت شده سیسکو

در این مقاله قصد داریم تا با شما خوانندگان در مورد مطلب بسیار تخصصی و مهم صحبتی داشته باشیم و مقدمه  ای برای اشنایی با انواع سوییچ های سیسکو و وظیفه ی آنها در شبکه و همچنین مروری بر روترهای سیسکو و ماژول های سیسکو داشته باشیم پس در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

سوییچ ها بلوک های اصلی هر ساختمان برای هر شبکه هستند. آنها چندین دستگاه مانند رایانه ، نقاط دسترسی بی سیم، چاپگرها و سرور ها را به هم وصل می کنند. بنابراین در همان شبکه، سوییچ دستگاه های متصل را قادر می سازد تا اطلاعات را به اشتراک بگذارند و با یکدیگر صحبت کنند. در این سیستم ها و مجموعه ها سوییچ نقش کنترل گر شبکه را دارد و به دستگاه ها اجازه می دهد تا باهم تبادل دیتا کنند و اشتراک منابع را تسهیل می کند. ایجاد یک شبکه کسب و کار کوچک بدون بدون سوییچ هایی برای اتصال دستگاه ها به یکدیگر امکان پذیر نیست . سوییچ ها را می توان در دو دو نوع سوییچ های مدیریت شده و سوییچ های مدیریت نشده دسته بندی کرد.

سوییچ های مدیریت شده: سوییچ های مدیریت شده امنیت بیشتر، ویژگی ها و انعطاف پذیری بیشتری به کاربران هدیه می دهند زیرا می توان آنها را به صورت سفارشی تنظیم کرد. با این کار می توان از شبکه ی خود بیشتر محافظت کرد و کیفیت خدمات را بهبود بخشید .

سوییچ های مدیریت نشده: یک سوییچ مدیریت نشده به این منظور طراحی شده است تا بتوانید به سادگی به آن وصل شده و بدون نیاز به پیکربندی از آن استفاده کنید . این سوییچ ها برای اتصال اولیه مناسب هستند. و اغلب انها را در شبکه های خانگی یا هر جا که به چند پورت نیاز است مانند پشت میز کار، آزمایشگاه یا اتاق کار مشاهده می کنید.

لازم به ذکر است که بدانیم که هنگام ساخت یک شبکه اداری کوچک دو قطعه ی ضروری از تجهیزات مورد نیاز شما سوییچ ها و روترها هستند. اگر چه این دو دستگاه شبیه به هم به نظر می رسند اما عملکردهای متفاوتی را در یک شبکه انجام می دهند. حال که در ابتدای مطلب به تشریح سوییچ پرداختیم حال در ادامه می خواهیم با روتر و ویژگی های آن هم اشنا شویم و گریزی بر روتر داشته باشیم.

سوییچ های مدیریت شده سیسکو

روتر چیست و چگونه در شبکه کار می کند؟

در حالی که سوییچ ها به دستگاه های مختلف در یک شبکه اجازه برقراری ارتباط می دهند، روترها به شبکه های مختلف اجازه ی برقراری ارتباط می دهند. روتر یک دستگاه شبکه است که بسته های داده ها را بین شبکه های کامپیوتری هدایت می کند. یک روتر می تواند رایانه های شبکه ها را به اینترنت متصل کند بنابراین چندین کاربر می توانند یک اتصال را به اشتراک بگذراند. روترها به اتصال شبکه ها در یک سازمان یا اتصال شبکه های چندین شعبه کمک می کنند. یک روتر به عنوان یک توزیع کننده کار می کند. ترافیک داده را هدایت می کند و بهترین مسیر را برای انتقال اطلاعات در سراسر شبکه انتخاب می کند تا به بهترین نحو ممکن منتقل شود .

روترهای سیسکو

کاربرد روتر سیسکو چیست؟

روتر سیسکو ابزاری است کارآمد و امروزی و کامل مدرن و ایده آل برای  شبکه های مدرن . روتر ها به کارکنان یک مجموعه ی کسب و کار این امکان را فراهم می سازد تا به شبکه های درون و برون سازمانی متصل شده و فعالیت های خود را انجام دهند. بدون وجود روترها قادر نخوایم بود تا به اینترنت متصل شویم. روتر کسب و کار شما را به دنیا متصل می کند و از اطلاعات شما در برابر تهدیدات امنیتی محافظت می کند. حتی روترها قادر هستند که تصمیم بگیرند کدام دستگاه ها نسبت به دیگران اولویت دارند.

کاربرد روتر سیسکو

 

ماژول سیسکو چیست ؟

یکی دیگر از قطعات کمپانی سیسکو ، ماژول سیسکو است . ماژول در واقع یک قطعه ی سخت افزاری است که سوییچ های مختلفی را که هر کدام مجهز به پورت های uplink هستند را ساپورت می کنند. می توان گفت که این پشتیبانی و سازگاری سبب می شود تا اشتراک اطلاعات میان تجهیزات سخت افزاری از جهت سرعت و کیفیت افزایش یافته و عملکرد سیستم نیز ارتقا یابد. ماژول های سیسکو برای تبادل دیتا از تکنولوژی فیبر نوری استفاده می کنند به همین دلیل بالاترین سرعت انتقال اطلاعات را دارا هستند. همینطور درصد خراب شدن این قطعه سخت افزاری از نرخ پاینی برخوردار است . ماژول ها در تقویت سیگنال ها نیز بسیار موثر هستند .

ماژول ها برای اضافه کردن اینترفیس به سیستم شبکه مورد استفاده قرار می گیرند برای مثال به سوییچ شبکه یا روترها اد می شوند. کاربرد ماژول در شبکه افزایش پهنای باند و عملکرد و کارایی در شبکه است .ممکن است شما بخواهید کابل فیبر نوری را به روتر اضافه کنید در این صورت باید از ماژول شبکه با کابل فیبر نوری استفاده کنید . در واقع ماژول های فیبر نوری از پر طرفدارترین و پر کاربردترین ماژول های سیسکو هستند.

حال که با اصطلاحات تخصصی سیسکو آشنا شدیم بهتر است برای نمونه چند مدل از مدل های سوییچ سیسکو را معرفی کنیم .

سوییچ سیسکو 3560، از سوئیچ های لایه 3 شرکت سیسکو می باشد. این سوئیچ که دارای پیکربندی ثابت می باشد در انواع 12 و 24 پورت عرضه شده است. تولید این سری سوییچ ها توسط شرکت سیسکو متوقف شده است و جای خود را به سوییچ های سری 3850 داده است. سوییچ های سری 3560 را می توان به صورت ریفر یا یوزد تهیه کرد .

سوییچ های سری 2960 سوییچ هایی با ساختار ثابت هستند و به صورت 24 و 48 پورت ارائه می شوند. این سوییچ ها در لایه Access شبکه قرار دارند و پل ارتباطی سیستم کاربران با شبکه می باشند. پورت سوییچ های 2960 دارای درگاه گیگابیت بوده و قابلیت Stackable دارند و می توان 2 تا 8 سوییچ از نوع مشابه را از طریق کابل استک به هم متصل کرد و به سرعت 80 گیگابیت بر ثانیه دست یافت.

شرکت نت شبکه با همراهی تیم متخصصین و مشاوران فروش خود توانسته است در سراسر کشور آماده ی خدمات رسانی باشد. شما همراهان عزیز می توانید برای خرید و تعمیرات محصولات سیسکو اعم از روتر شبکه، سوییچ شبکه ، مودم شبکه  و…. با نت شبکه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *